fredag 26 februari 2010

Sprittorsdag

Igår var Lasse och Hanna på middag och jag försökte rekonstruera mackan jag åt förra helgen på Medelhavsmuséet, med tjerkessisk kycklingröra. Det rådde en viss förvirring kring landstillhörigheten för denna rätt - är den rysk eller turkisk? Efter snabb googling lär jag mig att Tjerkessien är en rysk delrepublik, men tydligen finns en stor diaspora i Turkiet.

Maten då? Det blev gott, men när jag satt med tomma tallrikar framför mig insåg jag att jag glömt ta bild. Receptet går i grunden ut på att man kokar en hel kyckling tillsammans med rotsaker, men jag fuskade med en färdiggrillad kyckling.

Tjerkessisk kycklingröra
1 hel kyckling riven i småbitar
75 gr vitt bröd
1,5 dl olivolja
2 vitlöksklyftor
75 gr valnötter
3 dl kycklingbuljong
1 msk pressad citron
chili, salt, peppar

Riv upp brödet i småbitar och låt dra i oljan. Mixa valnötter tillsammans med citron och vitlök till en slät massa. Blanda i brödet och hälften av buljongen och mixa vidare. Krydda och späd med resten av buljongen till såsig konsistens. Blanda med kycklingen till en röra.

Röran serverade jag sedan på stekt surdegsbröd med sallad, rödlök och tomat, tillsammans med sallad på fänkål, selleri, alfalfagroddar och salladslök. Hade också fått en fix idé om fördrink, så vi började middagen med en Bloody Mary. Enligt Johan var det kanske inte så smart, då en stark tomatdrink tenderar att ta över helt, men god blev den.

Bloody Mary
6 msk vodka
2 stänk tabasco
4 stänk worcestershiresås
2 dl tomatjuice
1 msk citronsaft
salt, peppar, sellerisalt
selleristavar

Lägg isbitar i ett glas, häll på vodka och kryddor, stänk över såserna och toppa med tomatjuice och citron. Peta ner en selleristav att röra om med och gnaga på.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Oooh nu vill jag komma tillbaka direkt och sippa bloody marys! Min drinkkonsumtion blev aldrig den samma sen Karoline slutade på till CL&G...