onsdag 24 februari 2010

Ett recept och ett extrapris


Inspirerad av ett recept på Taffel och ett extrapris på paprika bestämde jag mig för att laga fyllda paprikor som jag har varit sugen på riktigt länge. Det blev gott och jag kommer att laga det igen, men kommer nog att experimentera lite med fyllningen. Nästa gång kommer jag ev att försteka paprikorna i ugnen medan jag gör fyllningen och kanske ha såsen i formen. Idag gjorde jag så här:

Fyllda paprikor
6 paprikor
4 dl frusen majs (mitt ICA hade bara Euroshopper, rekommenderas inte)
crème fraiche
1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
1 röd chili
2 dl parmesan eller annan smakrik ost
salt, peppar
oregano, paprikapulver, anchochilipulver, spiskummin
3 dl bulgur
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
tomatpuré
sambal oelek

Tomatsås
2 burkar krossade tomater
3 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
1 citron
tomatpuré
ketchup
honung
salt, peppar
oregano
parikapulver, anchochilipulver

Paprikorna
Ta fram majsen. Riv osten.
Sätt ugnen på 225 grader.
Skölj paprikorna, skär av locket och kärna ur.
Koka bulgur tillsammans med tomatpuré, buljongtärning och lite sambal oelek.
Hacka lök och vitlök fint, kärna ur och hacka chilin, fräs tillsammans med smör/olja i en stekpanna. Hacka majsen något och bland den tillsammans med lökfräset i stekpannan. Blanda i bulgur, crème fraiche och drygt 2/3 av osten, krydda ordentligt. Ställ paprikorna i en ugnsfast form, fyllde dem med bulgurblandningen, toppa med resten av osten och ställ in dem i ugnen i ca 45-60 minuter.

Såsen
Hacka löken och fräs den i smör/olja, häll i de krossade tomaterna, blanda i honungen. Salta och peppra. Krydda med oregano, paprikapulver och chilipulver. Skrubba citronen ordentligt och riv i skalet, pressa i citronsaft efter smak. Låt puttra.

Inga kommentarer: