söndag 7 februari 2010

Kardemummabullar

Förr i tiden åt jag alltid årets semlor från Bengts konditori i Staffanstorp - den bästa semlan ever. De blandar ut sin hemgjorda mandelmassa med vispgrädden så att allt bara blir ett gott fluff. Semlor kan vara min favoritbakelse. Eller som ett bloggbarn jag följer sa vid avsmakandet av sin första semla: Det är som en hamburgare med vispgrädde. Numera är jag aldrig i Staffanstorp så jag får göra mina semlor själv.

Eftersom det är söndag var det ingen mening med att köpa kardemummabullar, jag fick baka egna. Receptet tog jag ifrån Leila och det funkade fint, med en justering: bullarna blir ju matta och trista. Nästa gång äggpenslar jag. Jag hade i 2 krm mald vaniljstång i degen också. Det tog lite tid, så vi struntade i själva semmelfyllningen och åt bara bullarna, varma och nybakta. Nu är jag så mätt att jag vill dö. Eller som Johan sa: Det blir sån mättjäsning i magen att det blir stjärnigt framför ögonen.

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag är så avundsjuk att jag döööör!!!!

Johanna sa...

Det ligger en påse i frysen till dig!

Cecilia sa...

Tjoho!!!!
Tror du att man kan värma dem i micron och fejka lite nybakadkänsla?

Johanna sa...

Vi får prova. Blir det äckligt bakar vi nya.