lördag 6 februari 2010

Och massa frikadeller!

Vår inte så värst frenetiske medbloggare Love har framfört kritik mot vår förmåga att ta aptitliga matfotografier. Här följer en osedvanligt oaptitlig bildkavalkad som illustration.

För evigheter sedan mailade Cecilia mig ett recept på en sommarsoppa med kalvfrikadeller som jag velat testa, men inte fått tummen ur förrän nu. Inte så sommar, men drömma går ju. Jag gjorde en kvadrupel sats och fick koka 40 st frikadeller, det tog en stund.

1 kg kalvfärs
1 gul lök
2 krukor dill
rivet citronskal från 2 citroner
3 dl fil
6 msk ströbröd
3 ägg
salt & peppar

2 l buljong
bondbönor
färsk mangold
pepparrot

Blanda fil och ströbröd och låt svälla en stund. Hacka lök, dill och riv citron och blanda i. Rör i köttfärsen och äggen, blanda allt till en jämn smet.

Koka upp ca 2 liter buljong. Forma bollar av färsen och koka cirka 5-7 minuter beroende på storlek. De ska flyta upp till ytan när de är klara, men mina flöt upp tidigare än så. Till sist lärde jag mig hur de kändes när de var klara.

Sila buljongen och häll tillbaka i grytan. Släng i ett par nävar bondbönor (jag hade inga, tog edamame istället) och färsk mangold (hade inte det heller, tog paksoi) och koka någon minut. Servera soppan med frikadellerna och riven pepparrot.

This goes out to all you meatlovers out there


Bra uppfiskningsredskap rekommenderas

Hälften klara

Och Lea åt som vanligt bara bortslickat Bregott

1 kommentar:

Cecilia sa...

Hahaha jag känner som Lea, en stor del av min kost består av saken man kan ha Bregott på! Men oj vad smarrigt med frikadeller! Blev de lika goda som de såg ut?