tisdag 9 februari 2010

Drömmar om Bosporen


Ibland längtar jag våldsamt efter turkisk mat, lite lustigt med tanke på att mina kontakter med det turkiska köket egentligen bara består av kebab och buffé på Sultan Palace och på Ankara i Malmö. Jag jobbade hårt på mina gamla cdon-kollegor om att vi skulle luncha turkiskt, men de var oftast för sega eller för snåla. Idag när jag kände mig hopplös gjorde jag som jag alltid gör, dvs matgooglade och kom fram till att jag skulle försöka mig på en av mina turkiska favoriter, potatis- och ärtgryta. Jag utgick från den här rätten, men hade dessvärre inte tillräckligt med ärtor hemma. Nästa gång ska jag även laga turkisk bulgur till, så gott!

Potatis- och auberginegryta

1 aubergine
5 potatisar
3 morötter
1 stor gul lök
2-3 vitlöksklyftor
sojafärs
1 burk krossade tomater + 1 burk vatten
1 grönsaksbuljongtärning
frysta ärter
sambal oelek
matolja
grillkrydda, paprikapulver, svartpeppar, salt

Skär auberginen i stora kuber, lägg i en skål, salta, blanda om och häll över vatten. Låt stå och dra i 15 minuter, pressa sen ur så mycket vätska som möjligt.

Skala och tärna potatisen grovt och morötterna finare, fräs i olja i en gjutgärnsgryta. Häll på tomatkrossen och en burk med vatten, låt puttra tillsammans med buljongtärningen, tomatpuré, sambal oelek och kryddor.

Hacka den gula löken, fräs den tillsammans med sojafärsen och kryddor, pressa i vitlöken på slutet. Blanda i allt i tomatgrytan efter att potatisen har puttrat i ca 10 minuter.

Fräs auberginen tillsammans med olja, svartpeppar och ev ytterligare salt i stekpannan som du använde till färsen, blanda sen ned auberinen i grytan. Blanda i ärtorna. Låt småkoka tills potatisen och auberginen är mjuk.

Inga kommentarer: