måndag 8 februari 2010

Kookies for kapet del 2

I morse kom Johan in i fikarummet på jobbet och möttes av en påse överblivna kokosbollar från fredagsfikat. Glad i hågen stoppade han i sig en till morgonkaffet, en lyxig historia med mandelbotten och tjock, mörk choklad. Det visade sig att det var dyröres finfika som hans chef köpt tidigare på morgonen för att servera under sitt förmiddagsmöte. Johan fick skämmas. Så, för att kompensera kommer han ha med sig hembakt till fikat imorgon.

Själv kommer jag att kasta mig och Lea på bussen till Hyllie efter jobbet så fort tygen håller, för att äntligen få träffa lilla Tilde! Karoline kan nog också behöva en kaka eller två.

Chokladkolakakor

100 g mjukt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

Vispa smör, socker och sirap poröst (degkrokarna!). Blanda i de torra ingredienserna och forma två längder eller korvar av degen. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, platta ut och gör mönster med en gaffel. Grädda i ugn på 175 grader i 10-15 minuter. Låt svalna något och skär sedan snittar medan de fortfarande är lite sega. Låt svalna helt på plåten.

Gör jag dem igen kommer jag nog ha lite salt i degen också, jag tycker att allt blir bättre med lite salt och särskilt chokladkakor som lätt blir lite kvalmiga. De bränner också fort, så man får vara uppmärksam. Jag hade plattat rätt noga, så det var på gränsen att mina klarade 10 minuter utan att brännas.

Inga kommentarer: