onsdag 3 februari 2010

Farmors matlagningsskola, del 1


En dag som pendlade mellan hopp och förtvivlan

I morsen var jag hos tandläkaren kl 8:45, väldigt tidigt i mitt nuvarande liv. Det kostade 1185 kr för drygt 20 minuter. Hejpåre. Som tur var hade jag ett besök hos Oldgold inplanerat efter och en plan på att köpa med semlor på vägen från Tössebageriet. Tösses semlor brukar anses vara bland Sthlms bästa och jag kan inte annat än att hålla med, god bulle med mycket kardemumma, fin grädde och ljuvlig mandelmassa. Väl hos Oldgold meddelar farmor att vi ska laga kroppkakor tillsammans, äntligen! Hon hade förberett fyllningen och pressat potatisen, jag fick göra smeten och själva kroppkakorna, farmor skötte sjudningen. Efter tre kroppisar med skirat smör, gräddsås och lingon var det ändlös lycka och matkoma deluxe. Då hade vi ännu inte kommit till semlorna. Vi fick ta en paus på ett par timmar innan vi högg in på Tösses bakverk, årets första och kanske bästa semla.

Endera dagen ska jag försöka göra egna kroppkakor, då kommer även ett recept. Farmors kroppisar är fantastiska, de har en fyllning gjord på stekt fläsk tillsammans med lök och massor med nystött kryddpeppar. Smeten görs på kokt, pressad, kall potatis blandad med ägg, salt och vetemjöl. Enligt farmor ska smeten hålla ihop av ägg och inte av mjöl. Hon tipsade även om att rulla kroppisarna i lite vetemjöl innan hon sjuder dem, då håller de oftast ihop även om smeten kanske är lite för lös.



Efter en fin dag hos Oldgold begav jag mig hemåt i snöstormen för att laga middag till Carissa och fira hennes nya jobb i Amsterdam, grattis vännen! Väl hemma möttes jag av ett segt myndighetsbrev som återkallade morgonens tandläkarhumör. Som tur var kom Carissa inom kort och muntrade upp mig och tillsammans styrde vi upp kvällens middag. På grund av dagens enorma födointag fick det bli en lättsmält middag, glasnudelsallad med grönsaker, koriander, hårt stekt tofu och hackade jordnötter. Det blev riktigt gott och massvis med mat, så Carissa fick med sig matlåda hem. Sen skulle jag sätta in resten i kylen, men tappade ut det mesta på golvet. Depp.

Glasnudelsallad
1 röd paprika
3 morötter
en klyfta vitkål
1 rödlök
koriander
jordnötter

Strimla morötterna fint, skär paprikan i bitar, klyfta rödlöken och strimla vitkålen. Stek snabbt på ganska hög värme tillsammans med lite kryddor (jag körde bara peppar, paprikapulver och lite tomatpuré), sesamolja och japansk soya. Hacka jordnötterna och skölj koriandern.

Dressing
1-2 urkärnade röda chilifrukter
1 pressad lime
4 msk thailändsk fisksås
2 msk rapsolja
2 tsk sesamolja
2 tsk råsocker
2 pressade vitlöksklyftor

Tärna tofun, jag använde Kung Markattas naturella tofu, och stekt den hårt på hög värme i rikligt med rapsolja och lite soya.

Koka glasnudlar enligt intruktionen på förpackningen, skölj i kallt vatten.

Häll ut nudlarna i en skål eller form. Häll över grönsakerna. Lägg på tofun. Häll över dressingen. Strö över jordnötterna och klipp över koriander. Pressa över extra lime och häll på ytterligare soya vid behov.


2 kommentarer:

Johanna sa...

Vad pigga och glada farmor och farfar ser ut! Blir helt avundsjuk, låter finfint att kunna hänga där länge och laga kroppkakor tillsammans - jag vill också ha! Mormor gör också kroppkakor ibland, mm-mm! Är det nån skillnad egentligen på småländska, öländska och gotländska? Eller är det tillbehören? Måste undersökas.

Trist att dagen blandas med otur och ond post! Om du vill snacka lite idag så kan jag fortfarande inte det kom jag på, men vi kan ju alltid chatta lite? =)

Cecilia sa...

Skillanden är så vitt jag vet huruvida man har rå eller kokt poatais i smeten. På Gotland kör man kokt, på Öland rå, i Småland vet jag inte riktigt. Farmor trodde rå, men jag tror kokt.

Gärna chat!