onsdag 17 februari 2010

En påse nötter



Idag provade jag för första gången rotselleri- och zucchinibiffarna som Cecilia har skrivit om tidigare. Mycket gott! Till åt vi rostbiff och en sallad på rödkål, filéad apelsin och sötsalta, kryddiga nötter. Receptet kommer från Taffel. Ständigt detta Taffel.

100 g pecannötter eller andra passande nötter (jag tog pecan- och hasselnötter)
½ tsk kanel, malen eller nyriven
¼ tsk mald kryddnejlika (hade ingen, tog mald ingefära)
2 msk smör eller olja
2 msk ljust muscovadosocker
1 tsk rivet apelsinskal eller citronskal
¼ tsk svartpeppar eller chilipulver
en nypa salt

1 stor apelsin eller två små
1 tsk honung
1 tsk finriven ingefära
2 msk olivolja
salt
svartpeppar
ev fint strimlad vit- eller rödkål

Rosta nötterna i ugn eller panna. Smält smör och socker i en stekpanna och blanda i kryddorna och apelsinskalet. Vänd i nötterna så att de täcks. Låt svalna. Hacka upp och strö över apelsinsalladen.

Det skulle ju vara en dressing på apelsinerna med honung och ingefära, men den glömde jag för Lea fick ett tokdåreanfall och jag blev okoncentrerad. Det blev gott ändå.

Johan vill förresten lägga till att pecannötter ser ut som små hjärnor. Det är tydligen kul.

2 kommentarer:

Johan sa...

Vadå, det är väl valnötterna eller? Små, små hjärnor.

Cecilia sa...

My nuts!

Så ofta jag vill säga det, men det passar så sällan!

Jag tycker också att pecannötter och valnötter är förbluffande lika varandra och även lika hjärnor. Pecan är dock dyrar, smalare, spetsigare och kanske brunare. Smarr.