tisdag 16 februari 2010

Risotto med blomkål och mandel

Jag tog en bild, men den blev så otroligt osmaklig att jag väljer den ifrån originalreceptet istället. Den är å andra sidan väldigt fin och aptitlig. Kanske lite mer så än själva rätten, även om den blev helt okej god. Jag tror dock att om man lider av risottobegär är det klokare att välja en mer traditionell variant.

25 g smör
1 stor gul lök
4 dl arborioris
ca 5 dl buljong
1 tsk hel kardemumma
1 tsk hel kummin
1 burk kokosmjölk
1 litet blomkålshuvud
1 näve salta mandlar
Limehalvor till servering

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull eller stekpanna och stek upp den hackade löken. Koka upp buljongen i en gryta vid sidan av och håll den varm. Tillsätt riset i pannan och stek tills det blir lite genomskinligt. Slå på buljongen en skopa i taget under omrörning och låt koka in. Håll på så i typ tjugo minuter eller tills riset får fin konsistens.

Rosta fröna i en het panna tills de börjar knäppa och ryka lite. Mortla grovt och krydda risotton. Slå över kokosmjölken, sänk värmen och lägg i blomkålen i små buketter ovanpå, lägg på lock och låt stå på svag värme eller vid sidan om plattan tills risotton har bra konsistens och blomkålen har lagom tuggmotstånd. Servera med hackade salta mandlar och lime. Jag hade inte så mycket blomkål så jag tärnade morot och zucchini till också.

2 kommentarer:

Sara sa...

Just nu rostar jag skållade mandlar med lite flingsalt och har på allt. Cravings? :-)

Johanna sa...

Inte omöjligt, det är ju massor av nyttiga saker i mandlar - inte minst folsyra!