måndag 22 februari 2010

Måndagslyx

Inatt vid tvåtiden störtväcktes vi av ett riktigt obehagligt ljud (Lea sover i vårt rum nu när Cecilia är på besök) - Lea mådde illa och gjorde sig av med hela maginnehållet i sängen. Man vaknar aldrig så snabbt som när det är barnkräk på gång, man är aldrig så effektiv, saklig och snabb som när sängen badar i läbbigheter. Förlåt, den som hittar hit på grund av hunger eller förväntar sig vällustiga matbeskrivningar.

Hur som helst så kräver en sådan natt och morgon att man gör något speciellt av middagen. Därför blev det färsk pasta, en pastasås jag hittat i Sydsvenskan och en Höga kusten-öl till middag.

Man börjar med en marinad. Som Johan sa, varför marinerar man inte alltid kött? Syftet med en marinad (har jag lärt mig i min nya Kött-bok som jag älskar) är att påskynda den naturliga mörningsprocessen. Allt kött behöver nödvändigtvis inte marineras eftersom det redan är mört nog, men mindre fina köttbitar och segare styckningsdetaljer kan alltså må fint av att marinera lite.

400 gr fläskkarré
2 lagerblad
½ msk fänkålsfrö
1 tsk torkad rosmarin
2 tsk korianderfrö
rivet skal från 1 citron
3 pressade vitlöksklyftor
1½ tsk sambal oelek
2 msk olja

Mortla de torra ingredienserna och blanda med oljan. Strimla köttet mycket fint och låt marinera minst en timme i marinaden.

Recepet innehöll lite andra grönsaker, men jag hade lite annat hemma så jag följde inte det helt. Ursprungsreceptet innehöll aubergine, selleri, paprika och oliver.

½ zucchini
½ röd paprika
en handfull svarta oliver
2 stänger blekselleri
1 tomat
en handfull champinjoner
1 dl vitt vin
2 dl grönsaksbuljong
½ dl tomatpuré

Tärna alla grönsaker och stek upp i panna. Häll i vätskan och låt koka samman. Lägg över i en skål och torka pannan ren. Höj värmen och stek upp köttet på högsta värme. Köttet ska få ordentlig stekyta, så det kan behövas att man delar upp stekningen på två omgångar. Blanda samman med grönsakerna och servera tillsammans med färsk pasta och hackad färsk persilja.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Gott var det, jag åt den både till middag och lunch, tjoho!