torsdag 4 februari 2010

Låda no 2

Den andra lådan kom imorse. Eftersom det var så mycket potatis och lök i den förra testade jag en vanlig grönsakslåda denna gången, och jag är mycket nöjd. Vi fick blomkål, morötter, gul lök, rotselleri, rödkål, sallad, tomater, avocado, paksoi, ingefära och citron. Salladen kan vara det krispigaste och fräschaste jag sett, avocadon är av den där stora sorten som man sällan ser och rödkålen är ett litet konstverk.

Ska dock sägas om potatisen vi fick förra gången att den var hundra gånger godare än vanlig potatis. Potatishataren Lea satt och skrek "Mer tatis!" som gällde det livet igår när vi åt Stinas. Riset var slut. Det kan dock berott på att hon fick doppa den i rödvinssåsen jag har lagt mig till att slänga ihop i tid och otid. Sedan jag slutade köpa bag-in-box har vi fått fler rödvinsslattar att göra av med. Har inte kollat upp något recept på hur man egentligen gör rödvinssås, den kom till av en slump och har funkat fint så jag kör vidare på mitt vinnande koncept.

Hitte-på-rödvinsås
2-3 dl god buljong eller sky
2-3 dl rött vin
1 klyfta vitlök
ev. hackad schalottenlök
hackad persilja
lite maizena

Fräser löken i en kastrull, häller i vätskan och kokar samman tills det tjocknar eller reduceras lite. Reder av med maizena utvispat i lite kallt vatten, om jag inte vill att det ska ha skysåskonsistens, och blandar i persiljan.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Oooh vad fin lådan ser ut!