onsdag 2 december 2009

Choppa = Soppa

Det är inte helt medvetet, men jag märker nu när jag dokumenterar min matlagning att jag verkligen blir mer sugen på höstig mat när det är kallt ute. Mycket gryta och soppa nu. Jag har varit så sugen på mild, buljongig soppa, typ sån man vill ha när man är sjuk, ganska länge nu. Häromkvällen gick jag loss i grönsaksdisken och nu svämmar kylskåpet över av rotfrukter och olika sorters kål och betor. Här kommer ett recept tillägnat dem av oss som går igång lite extra på det ändlösa hackandet.

Klar grönsakssoppa
3 stora potatisar
3 stora morötter
1 bit rotselleri
1 bit röd- eller vitkål
1 halv purjolök
1 gul lök
2 l grönsaksbuljong
lagerblad
mejram
hackad persilja

Hacka alla grönsaker i lagom stora bitar. Potatisen mjuknar snabbast, så de bitarna kan vara aningen större än de andra rotfrukterna. Fräs löken i lite fett i botten av en stor kastrull, lägg i de andra grönsakerna och slå på buljong och kryddor. Låt koka tills grönsakerna är av lagom konsistens.

Soppan kan såklart varieras och kryddas i oändlighet, detta var vad jag råkade ha hemma.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Hahhaahahaha nu blev jag genast på lite bättre humör! Ska dessutom snart hacka lite. Dock lök, inte en favorit, morot är bäst. Puss!