onsdag 30 december 2009

Skagenpanna

Brukar ni läsa Arlas kokböcker? Eller kanske de där små häftena på ett tiotal sidor med temarecept? Jag brukar gilla dem och har lagat en hel del Arla-recept hittills. Samtidigt retar jag mig lite på att recepten alltid innehåller deras produktnamn typ "Arla Kesella Lätt" istället för "kvarg", men självklart får man ta lite marknadsföring när det är ett stort företag som producerar, jag vet.

I kokboken jag fick till jul fanns dock ett riktigt lågvattenmärke. "Skagenpanna". En hel sida utgörs av ett recept som bygger på att man fräser lite lök, häller på Arlas produkt Skagenpanna, som består av grädde och en färdig "smakpasta" och slänger i räkor och sockerärtor. Det är för fan inget recept! hojtade jag så det ekade i de Småländska skogarna.

Men så igår bland mjölk och fil på Hemköp stod den där och häckade. Skagenpannan. Och jag tänkte, tja? Så till middag åt vi Skagenpanna med lax, räkor, sockerärtor och kokt potatis. Det blev helt okej gott, lite mesig smak kanske. Men det tog två minuter att laga. Jag ger mig.

Och jag vill inte höra något om att den där smakpastan till skillnad från mina egna kryddor, som också tar två minuter att tillsätta, innehåller E417 och kaliumsorbat. Inte ett ord.

Inga kommentarer: