söndag 13 december 2009

Vit chokladtryffel

Varje år gör jag vit chokladtryffel och varje år måste man äta den med sked i fruset tillstånd. Jag FATTAR inte varför recepten ser ut som de gör, jag har provat så många nu att det bara inte kan vara jag som gör fel! I år bestämde jag mig för ett sista försök, men gick inte på den lätta att följa recepten. Jag MODIFIERADE. Då gick det fint. Det blir fortfarande lite mjuka kulor, men de behöver inte ätas ur skål. Seger till sist!

1 dl vispgrädde
300 gr vit blockchoklad
25 gr smör
1 tsk honung
½ kuvert saffran

Smält smöret tillsammans med grädden i en kastrull, blanda i honung och saffran. Hacka chokladen i mindre bitar och rör ner i kastrullen tills allt smält och blivit en jämn smet. Ställ i frysen någon timme.

Häll florsocker på ett fat och ställ upp pappersformar. Ta ut smeten och forma kulor i en teskeds storlek, rulla i sockret. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer: