tisdag 29 december 2009

Nyårskandidat 1

Efter idogt surfande på jakt efter den perfekta plockmaten har jag valt en kandidat som ikväll provlagats med ena handen samtidigt som den andra tinar räkor och utfodrar Lea. Resultatet blev mycket gott, men jag är inte säker på att det är den ultimata nyårsaptitretaren precis. När man måste hålla sig från skaldjuren blir det svårt. Här är i alla fall receptet!

Petit-chou med sellerikräm och päron
12 st små puffar

50 gr smör
1,5 dl vatten
1 dl vetemjöl
1 ägg
150 gr rotselleri
2 msk creme fraîche
salt, peppar
1 päron

Smält smöret i vattnet i en kastrull. Blanda i mjölet och ägget medan kastrullen är kvar på plattan på låg värme. Vispa kraftigt tills degen släpper ifrån kanterna. Klicka ut med tesked på en plåt och grädda längst ner i ugnen i cirka 15 minuter på 200 grader. Låt svalna på galler.

Skär sellerin i små bitar och koka mjuk. Mixa och låt svalna, blanda med creme fraîchen och smaka av med kryddor. Klicka ut på puffarna. Skär tunna skivor av päronet att toppa med.

Ganska piffigt va? De här får Johan till förrätt när han kommer hem om en halvtimme. De är näst intill perfekta, men jag har lagt till en liten droppe tryffelolja och när jag gör dem igen kommer jag nog att ha citronskal i sellerikrämen också.

Inga kommentarer: