söndag 6 december 2009

Det finns, i den bästa av världar

Det grämer mig att jag inte har en enda bild från helgens alla matupplevelser, för det hade blivit ett grymt inlägg då. Nu blir det endast medelmåttigt. Ack. Vad som inte var medelmåttigt dock är alla kakor jag har ätit i helgen!

Igår var jag i Köpenhamn och ledsagades av Patrik till tre finfina ställen:

Nummer ett, en thésalong vid namn Tante T på vesterbro, bjöd på en kanna Lapsang med "kakbord", vilket innebar en bricka med tre tårt/pajbitar (choklad, pecannöt och citron), scones och småkakor med grädde och vaniljkräm och sylt. Här försökte jag faktiskt ta kort på den lilla "teatimern" med tre timglas som indikerade light, medium eller strong dragningstid på kannan, men servitrisen kom ivägen och batteriet tog slut.

Därefter knallade vi en stund och hamnade i norrebro på Soupanatural där vi drack 2-för-1-cocktails med fläder och apelsin och grapefukt och åt rotfruktsoppa (Som vi med bristfällig danska trodde hette rödfruktsoppa och skulle innehålla typ... röda frukter. Kanske lite vinbär, till exempel?).

Ett par drinkar och en regnpromenad senare avslutade vi kvällen på Malbeck på Istedgade, jag sjöblöt med sminket rinnande, Patrik helt oberörd och fräsch tack vare sin hatt - jag önskar mig en sydväst i julklapp. Anyhoo, där drack vi två olika röda viner som båda var väldigt goda och serverades i glas stora och djupa som ölglas. Om vi har riktig tur kommer Patrik kanske att bidra med en bild eller två från sin lite mer batteristarka mobilkamera?

Kvällen avslutades med en pölse på stationen men den var egentligen inte värd ens detta sparsmakade omnämnande.

Idag då, var vi hela högen på Bloom och drack afternoon tea med Sara och Fredrik. Inte heller där hade jag sinnesnärvaro nog att dokumentera med en bild. Lea var i det närmaste exemplarisk när hon vräkte i sig små biscottis och söta scones med grädde, nej förresten, clotted cream, och björnbärssylt och torkade av sina gräddiga (nej förresten, creamiga) händer på Saras kofta.

Förutom allsköns kakor fick vi thé i världens vackraste kanna och sandwiches med rostbiff och senap, hackat ägg och majonäs och någon sorts laxröra. Det fanns också paté eller något liknande och hela sardiner och citronkakor. Och parfym på toaletten i en sån där flaska med puff och bladguld på väggarna och två män med kontrabas och gitarr som spelade Visa från utanmyra på alldeles lagom hög volym.

Det var en fin helg.

I brist på andra bilder bjuder jag på lite ögongodis.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Hahahahahaha soppa på röda frukter med t ex röda vinbär, jag dör!!!!!

Unknown sa...

Jag instämmer i föregående talares skrattsalva! Men vilken glad överraskning - att få rotfrukter istället för bär i soppan. Eller? Jag uppskattar gårdagskvällens bloggbonanza. Ni gjorde det för min skull va? Jag är egentligen inte särskilt intresserad av vare sig te, kakor eller scones men sammantaget verkar det så trevligt att jag bestämt tror att jag måste uppsöka en afternoon tea-servering vid tillfälle. Cec, är du sugen?

Cecilia sa...

Låter i alla fall som en fantastisk helg!