fredag 18 december 2009

1-2-3-4-5-6-Bas!

Ja, den där svampsoppan... Av en slump hade Johan handlat ingredienser till svampsoppa igår. Har jag lagt upp receptet tidigare? Jag orkar inte kolla.

Min soppbas ser ut som följer:

Hacka en lök, gul eller några schalotten, fint och fräs i botten av en djup kastrull i rätt mycket smör, några matskedar sådär. När den är mjuk men utan färg strör jag över ett par matskedar mjöl så att det blir en tjock smet, a k a bottenredning. Här får man se upp så man inte bränner mjölet och får en äcklig degklump i botten. Sedan spär jag med buljong, lite i taget, för att behålla lite tjockare konsistens.

Där är basen, sedan får man gå loss med soppinnehåll by choice. Jag brukar köra blandad svamp eller grönsaker, någon gång gör jag med räkfond och kanske lite strimlad rökt lax eller rom. Jag gillar att toppa med något krispigt, typ strimlade sockerärtor eller salladslök.

Beroende på hur bra buljong jag har så slinker det ibland i mina vanliga smaksättare: vitt vin eller sherry, ev lite kalvfond, tabasco, kanske lite tryffelolja. Om det passar soppan brukar jag också ha en liten tetra matlagningsgrädde i på slutet.

Bra vardagsmatlagning på så vis att det blir en helhemlagad middag som ser lite besvärlig ut men ändå går rätt fort att göra.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Yay, fan vad gött! Känner mig så sugen på soppa och från och med nu kommer de förhoppningsvis att bli godare.

http://www.youtube.com/watch?v=GAYiYqudKSY