onsdag 9 december 2009

Rödfruktsoppa II (Kristina gästbloggar)

På temat ”rödfruktssoppa” så har jag ett par gånger den här hösten gjort en riktigt god soppa som innehåller både rotfrukter och (någorlunda) röda frukter. Hittade den i en bok som heter ”Soppor, bröd och röror”.

Soppa:
1 gul lök
oliv- eller rapsolja
500 g färska rödbetor
2 morötter
2 potatisar
1 liter grönsaksbuljong
1 äpple
2–3 msk outspädd svartvinbärssaft
salt och peppar

Röra:
Kesella
Getost eller fetaost
Solroskärnor eller pumpafrön
Salt och peppar

Hacka lök och rotfrukter fint, fräs en stund i olja tills de är lite mjuka. Häll sedan över buljongen och låt puttra i 15 min. Lägg därefter i finhackat äpple och häll i vinbärssaften, koka ihop ett par minuter. Här ska egentligen soppan mixas slät med stavmixer men första gången jag gjorde soppan så gick min gamla trotjänare till handmixer sönder mitt i så sen dess har jag struntat i det. Är allting bara tillräckligt finhackat kan man mosa lite med sleven om man vill, eller strunta i det. Jag tycker bitar är ganska gott, vi är väl vuxna människor!

Till soppan brukar jag göra en röra baserad på frön, någon sorts ost och kesella, beroende på vad jag har hemma. Rosta först lite frön i en torr stekpanna på hög värme, häll dem i en skål. Häll kesella och smulad ost i skålen, blanda väl, salta och peppra. Häll en klick i din sopptallrik innan du äter och soppan blir genast ännu godare.

/Kristina

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kan gå i god för att soppan är just det - god! Det var inte helt odramatiskt när stavmixermotorn brann vill jag minnas men vad är väl lite tuggmotstånd, consenting adults emellan?

Cecilia sa...

Bjud mig på middag!