torsdag 17 december 2009

"Jag vill ha knäck. Kram."

Varje år lagar jag samma julgodis, knäck och kola, jag utökar aldrig repertoaren och jag byter inte recept. Mamma älskar knäck och vill helst ha dubbel sats, hon har redan snackat om knäck i flera veckor och i lördags fick jag följande sms "Jag vill ha knäck. Kram." Vårt recept blir ganska många knäck, så om du inte är en lika stor knäckfantast som min mor räcker det med en enkel sats. Jag lagar min i en gjutjärnsgryta och det brukar gå ganska snabbt på gasspisen. En rättning, lagar jag en enkel sats går det kanske snabbt, men en dubbel tog mig igår över tre timmar. Snark. Jag hade dock ganska låg värme efter att den hade kokat över. Dessvärre tar det även väldigt lång tid att hälla upp en dubbel sats knäck med hjälp av en tesked i små formar. Men god blev den.

Ylvas knäck
4 dl socker
3 dl mörk sirap
4 dl grädde
3/4 kaffekopp ströbröd
100 g sötmandel

Blanda socker, sirap och grädde. Gör kulprov och när den börjar anta form häller man i ströbröd och finhackad mandel. Gör kulprov och häll upp i formar när knäcken är färdig.

Tips: Smörj en plåt med lite olja innan du radar upp formarna, då står de bättre när du fyller på med knäcken. Använd antingen en gryta eller en stekpanna med höga kanter när du kokar knäcken, håll koll på värmen så att knäcken inte kokar över. Det gör dock alltid min, minst en gång. Och jag bränner mig alltid, minst en gång. Knäck är väldigt varm när den kokar, glöm inte det. Om den blir seg på slutet när du häller upp den i formarna kan man ha på lite värme på spisen, så mjuknar den igen.
Så här många blev det, med andra ord sjukt många, formarna tog slut. Den som orkar räkna vinner, ta-da, knäck!
Ps. Kolla in det här knäcktipset, det kommer jag att testa nästa jul.

Varje år gör jag även kola, som i alla fall tidigare varit min favorit, nu börjar jag också bli mer svag för knäcken. Det här är ett bra recept som jag har hittade för länge sen i Vår Bostad.

Cecilias kola
3 dl grädde
3 dl socker
1 dl mörk sirap
2 msk kakao
1 msk smör
bakplåtspapper

Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en stekpannan eller gjutjärnsgryta. Gör kulprov. När kolan är seg och kan rullas tar du i margarinet. Häll upp på ett bakplåtspapper penslat med margarin eller olja. Skär eller klipp kolan i bitar innan den stelnat helt. Slå in bitar i bakplåtspapper.

2 kommentarer:

Johanna sa...

HerreGUD så mycket knäck, det måste tagit hundra år!! Jag tänker koka när jag kommer upp till J-ping, det är bara jag som gillar men det känns inte riktigt juligt annars. Blir sjukt sugen nu när jag ser ditt hav av knäck!

Jag läste i en julmatsartikel att det oftast blir långdraget och inte så bra om man dubblar knäcksatsen, att det går snabbare att koka två omgångar. Det kanske stämmer?

Cecilia sa...

Ja det stämmer förmodligen, men det är så jobbigt att göra allt två gånger, så då kan det lika gärna få koka länge. Men gud vad segt det var att hälla upp allt i formarna.............