måndag 30 november 2009

Soupafly

I helgen var halva min släkt på besök i form av mor, far, bror, farmor och farfar. Lea fick hundra presenter och 100% uppmärksamhet och vi blev bjudna på finmiddag på Nosh, Nibble & Cush. Mycket mycket trevligt. De kom lagom till lunch och Johan jobbade, så det blev skogshuggarstyle på bjudmaten.

Potatis- & purjolöksoppa
6-8 stora skalade potatisar
1 purjolök
1,5 liter grönsaksbuljong
2 vitlöksklyftor
2 lagerblad
5-6 torkade svarta trumpetsvampar
mejram, timjan, rosmarin efter behag

Fräs vitlöken. Dela potatis och lök i lagom bitar och koka i buljongen och kryddorna tills det är mjukt nog att mixa. Jag gillar lite bitar i så jag kör bara omkring lite kort med mixerstaven tills det blir fin konsistens. Om man vill kan man toppa med en skvätt grädde eller mjölk.

Till soppan serverade jag en bit fläsk (ca 500 g) som jag bakat hel i ugnen med massor av kummin (skär snitt och peta ner de stötta fröna med en tesked) i ca 45 min på 225 grader. Den skivas sedan tunt och äts på tjocka skivor surdegsbröd till soppan. En gurkin eller två hade nog inte varit fel till heller.

Vi brukar försöka se riktigt riktigt konstiga ut när vi blir fotade.

Inga kommentarer: