söndag 20 december 2009

Bästa grytan


Den här grytan hittade jag i något reportage om smalmat för hundra år sedan och nu hittar jag inte receptet, men jag gjorde den efter minnet och det blev som det skulle. Det kan vara den bästa köttgrytan som finns. Om man inte räknar dillkött.

Ca 1 kg högrev
1 liter buljong
1 gul lök
1 pkt passerade tomater
1 burk svarta oliver
1 burk majs
sockerärtor
persilja

Hacka löken och fräs olja i botten av en kastrull. Skär köttet i lagom stora grytbitar och fräs tills de fått lite yta. Salta och peppra, och strö över ca en tsk chilipulver. Slå på buljongen och koka utan lock i ca en timme. Häll sedan i tomaterna och oliverna och koka en timme till. De sista 5 minuterna, lägg i majs och sockerärtor och koka med. Servera med ris och hackad persilja.

Det blir sjukt mustigt, jag tror det beror på oliverna. Oliverna blir för övrigt helt magiskt goda när de kokat en timme i tomatsås. Dessutom är det lite smalt och innehåller inte så mycket saker, så jag tycker det kan sägas en gång till: det är en grym gryta!

Nu drar vi till Jönnet en vecka. God jul!

Inga kommentarer: