fredag 5 mars 2010

Kåldolme igår, idag, i morgon och nästa vecka

Efter senaste matlagningslektionen hos farmor kände jag mig väldigt peppad på att testa att göra en egen version av kåldolmar, men med vegetarisk fyllning. Jag bestämde mig för att svamp, ris och morötter skulle bli mina huvudsakliga fyllningsingredienser, sen funderade jag på hur jag skulle utforma resten av måltiden. Efter extrem oro över huruvida maten skulle räcka till (en oro som visade sig helt obefogad) bestämde jag mig för att göra dolmar med tomatsås, hummus ("Eat hummus. Give chickpeas a chance..."), bulgur och sallad.

Vegetariska kåldolmar
vitkål
champinjoner
runt råris
gul lök
vitlöksklyftor
morötter
lite quornfärs
torkade trattkantareller
tomatpuré
grönsaksbuljong
soya
senap
salt, peppar
paprikapulver, grillkrydda
sambal oelek, chilipulver
torkade örtkryddor
havregrädde

Koka riset.
Skölj och hacka champinjonerna. Finhacka löken och tärna morötterna fint. Fräs svampen tillsammans med en del av löken i smör och krydda med svartpeppar och en törning grönsaksbuljong. Låt den mesta av vätskan koka in. Lägg över i en stor bunke. Fräs lök, morötter och quorn, pressa i vitlöken. Krydda med grillkrydda, paprikapulver, chilipulver, sambal oelek och ev ytterligare grönsaksbuljong. Smula i de trokade svamparna, krydda med soya och häll på en skvätt grädde, tomatpuré och senap. Häll över allt i bunken och bland tillsammans med svampen, häll på ytterligare grädde vid behov.

Jag körde på ris, svamp och morötter som de huvudsakliga ingredienserna, sen blandade jag ut det med lite quornfärs, men det hade man nog kunnat hoppa över.

Skär runt kålstocken, så att man kan bryta ut mittenbiten. Lägg hela kålhuvudet i en stor kastrull med vatten, låt koka upp. Gör ej som jag, koka vattnet först, stjälp i kålhuvudet och få en vårflod över spisen och i värsta fall dig själv. Pilla loss kålbladen och låt dem sjuda med något i vattnet innan du tar upp dem, fortsätt tills du har tillräckligt med blad. Skär ev bort den hårdaste och trådigaste biten vid rotfästet på bladen. Spara kokvattnet.

Olja en ungsfastform, gör dolmarna och placera dem i formen med skarven nedåt. Ös med kokspad och ställ in i ugnen på 200 grader. Vänd dolmarna och ös med ytterligare spad vid behov. Grädda tills kålen ser klar ut.


Kålpudding
Av överbliven fyllning och kål kan man göra kålpudding. Strimla den resterande kålen, fräst ev upp den i lite smör, varva med fyllningen i en ugnsfast form. Riv över parmesan. Blanda ett ägg med grädde och häll över. Grädda i ugn.

Jag lagade dock alldeles för mycket mat och kommer att få äta kål resten av veckan, kanske månaden.

Om några dagar fyller Hanne år, men jag kan dessvärre inte vara med på hennes födelsedagsmiddag. Därför gjorde jag en kupp och bjöd på tårta och sång. Tårtan gjorde jag på färdiga tårtbottnar som fylldes med ett lager chokladpudding och mosad banan, chokladmousse hade säkert varit bättre, men jag hade pudding hemma. Det andra lagret fylldes med hallon- och blåbärssylt som jag kokade ihop snabbt på spisen med lite socker och så rörde jag i lite potatismjöl på slutet. Jag garnerade tårtan med vispad grädde, Smarties och så skrev jag på den med pyntgelé.

2 kommentarer:

Unknown sa...

En hummus-blogg alltså? :) Intressant att hon (han, den?) kokar kikärterna med bakpulver. Vet man varför? Ser i bland kommentarerna att tahinimärket som vi båda numera begagnar rekommenderas, jojo minsann.

Cecilia sa...

Jag tror dessvärre att jag råkade köpa ett annat märke, blev helt stressad och distraherad av att mannen som hade butiken flirtade loss. Jag fick lova att komma tillbaka en annan gång och köpa granatäppelsirap för att jag skulle komma iväg med endast en burk tahini. Dock är det en god tahini jag köpte.

Angående baking sodan läste jag någon annanstans på sidan att de inte rekommenderade det för att de hade negativa effekter på näringsinnehållet.