torsdag 18 mars 2010

Oh noes!!

Du vore ju inte matlagningsintresserad om du inte misslyckades ibland, sa Johan igår när jag serverade middag på stekt lax, ugnsrostade grönsaker med dill- och fänkålsfrön och skuren hemgjord apelsinhollandaise med hasselnötter. Gott som ba fan blev det faktiskt ändå, men såsen var ju inte riktigt vad den skulle vara. Jag som hade vispat den över vattenbad i min nya insats och allt.

Nu har jag surfat lite och lärt mig att om man ska rädda en skuren sås kan man slå en äggula till i en bunke och hälla ner såsen under kraftig vispning, så ska den reda ut sig igen. Att den skär sig sker oftast under uppvärmningen, när man råkar gasa på lite för mycket med värmen. En perfekt sås ska hålla 70 grader när smöret vispas i, men om man har en rostbiff i ugnen samtidigt kör man på känsla snarare än termometer.

Om man vill prova själv hittar man receptet här.

1 kommentar:

Lisa sa...

Verkar supergott! Kanske man skulle prova...