torsdag 4 mars 2010

Husman, inget tjafs


Idag käkade jag älgisterband med potatis- och morotsmos med skånsk grovkornig senap. Snabbt gick det, gott blev det. Jag hade tänkt göra stuvad potatis, men jag hade ingen mjölk hemma.

Dela isterbandet och stekt det in en panna med matfett, börja steka med snittytan ned mot pannan. Skala och tärna potatis och morötter, koka dem mjuka tillsammans med grönsaksbuljong. Mosa ihop tillsammans med lite smör eller olivolja, krydda med salt, peppar och nyriven muskot. Servera med senap.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Å GUD så gott, älgisterband! Hur smakade det jämfört med vanligt isterband?

Jag får nästan aldrig äta isterband för Johan tycker inte om.

Cecilia sa...

Det var inte jättestor skillnad, men det smakade mer rökt och lite mindre syrligt än jag är van vid. Väldigt gott var det. Köpte det i Hötorgshallen som borde vara nära du ska vara på måndag. Kolla in: http://www.bondensmatbod.se/

Cecilia sa...

Idag åt jag både älg- och vanliga insterband och måste konstatera att älgversionen var godare, djupare och mer intensiv smak, rökigt och gott.