måndag 29 mars 2010

Kålpudding

Kålpudding kan vara en av mina paradrätter. Mormor lärde mig för några år sedan hur hon brukar göra och nu kör jag stenhårt på det. Potatis äter vi bara till i undantagsfall, om det ska räcka till många. Är det bara vi tre är det lyxvarianten som gäller, bara kålpudding med sås och rårörda lingon. Jag kan äta en halv form själv och sedan har vi konstiga magar i typ tre dygn.

1 mellanstort kålhuvud
500 gr blandfärs
2 dl grädde
1 skvätt kalvfond
1 msk mörk sirap
salt, peppar

Strimla kålen på längden och tvären så den blir så finhackad som du vill ha den. Stek mjuk i två omgångar på spisen, häll eventuellt på lite vatten så att den inte bränns. Krydda. Bred ut första lagret i en stor smord ugnsform och stek vidare. Blanda färsen med grädde i en skål så att du får en riktigt lös färs, ju lösare desto bättre. Smaksätt med lite fond och krydda.

Bred färsen över kålen och toppa med ett lager kål till - och här kommer mormorsknepet: blanda runt så att färsen och kålen inte ligger som tre lager utan blir lite mer mixade. Jag lovar att det blir saftigare och dessutom lättare att äta då det hela håller ihop mer. Ringla mörk sirap över hela kalaset och ställ i ugn på 175 grader i ca 45 min eller tills det ser fint och färdigt ut.

Häll av spadet (utan att tappa ut kålen...) i en kastrull och gör sås på lite grädde, soja och maizenaredning. Ät med lingon och känn lyckan!

Inga kommentarer: