måndag 29 mars 2010

Karlaby kro

I helgen har jag levt det goda livet. Bilen ska säljas till påsk och vi har en hektisk vår, så därför bestämde jag att vi behövde passa på och göra något schysst när Johan för en gångs skull har ledig helg. I söndags körde vi ut på Österlen för att handla rökt fisk, äppelmust och fika ljuvliga kräftmackor och kardemummabullar på Olof Viktors. Vid tretiden gjorde vi sedan entré på Karlaby Kro och själen jublade. Inte bara inombords förstås, jag släppte nog fram ett glädjetjut eller två på riktigt också.

Snygg miljö och personal som tydligt signalerade att även Lea var välkommen. En svit med soffhörna, lyxigt badrum med Kerstin Florianprodukter, liten kristallkaraff med portvin och chokladbiscotti, en DVD med (skoja inte) Singing in the rain framlagd, en liten bäddad spjälsäng med ett gosedjur i. En ljus och fin SPA-avdelning med stor pool som var alldeles tom så att vi vågade ta ett bad hela familjen.

Middagen inleddes med bubbel och en liten grunka på rökt torsk, vaktelägg, löjrom och nån sorts dillkräm. Lea fick en alldeles egen juicedrink och ritade i gästboken. Sedan fick hon kritor, målarbok och pyssel och så satte vi oss vid matbordet.

Förrätten kan vara det mest fantastiskt goda jag har ätit någonsin. I menyn stod det "Kamchatkakrabba, hummer, pilgrimsmussla" och krabban kom i små pastaknyten som var helt ljuvliga. Rökta mandlar minns jag, jordärtskocka, någon rom och ett skum och små duttar av något grönt och lte syrligt.

Huvudrätten beskrevs som "Ryggbiff, rotselleri, oxkind, lökterrine", där oxkinden serverades i en liten gryta vid sidan av tillsammans med pärllök och rotsellerin kom i form av puré och små friterade stavar. Dessutom fick vi en liten kula potatismos med massor av lök som kanske kan ha varit ramslök. Vid det här laget hade det börjat skymma lite så bilden blev inte så bra och tallriken var så full av saker att det hade varit svårt att ta en bra bild ändå. Det var dock likaså magiskt gott.

Efterrätten glömde jag helt att ta bild på, men den bestod av "Bakad manjari, dolcheskum, paranötter, honungsglass" toppad med minichokladmaränger. Lea åt pasta med köttfärssås så det skvätte åt alla håll och fick en jätteportion glass med maränger till efterätt. Maten och vinet var rena lyckan, lite struligt att hålla Lea nöjd genom en trerätters med fördrink och lite nervös med tanke på de andra gästerna, men det gick bra och jag tackade för tålamodet när vi gick till rummet och fick bara trevliga svar.

Hade jag råd skulle jag åka dit hela tiden.