måndag 22 mars 2010

Dagens lunch; matnostalgi


Det finns fördelar med allt, en fördel med att vara arbetslös är att man kan bjuda sin storebror på lunch. Fortsätter livet så här kan vi snart ta kaffet på balkongen. När vi var dagbarn hos Ulla lagade hon ibland kokt torsk med äggsås, jag älskar. Tyvärr gör inte bilden maten rättvisa, men det var väldigt gott.

Vi åt kolja som jag sjöd i vatten tillsammans med salt, vitpepparkorn och ett lagerblad. Jag stod en evighet vid frysdisken och försökte hitta en fisk som var bra både för miljön och samvetet, den här hade någon slags miljöcertifiering och verkade ok. Serverade fisken tillsammans med kokt potatis, en traditionell vitsås smaksatt med persilja, kokt hackat ägg, riven pepparrot på burk och sallad. Till det drack vi god alkoholfri öl av märket Störtebeker 1402 som jag fått av Ola, kändes vuxet.

En liten fråga (hehe kommer ni ihåg jobbiga barfota mannen?), har skalad kokt potatis någonsin gjort sig på bild och hur ska man egentligen använda semikolon?

1 kommentar:

Johanna sa...

Ooo, honom hade jag glömt! Vill INTE tänka mer på hans nakna tår!