onsdag 3 mars 2010

Farmors matlagningsskola, del 2


Igår hade vi återförening och matlagningsskola hemma hos Oldgold. Fanny är hemma och mellanlandar från sin Asienresa och drar på söndag vidare till Barcelona. Oldgold har varit hemma en sväng i Grötlingbo, men är nu tillbaka i Stockholm, så vi passade på att intensivhänga hela dagen. Farmor och jag hade sen tidigare pratat om att laga kåldolmar tillsammans och igår var det äntligen dags. Som alltid när man är hemma hos farmor åt vi i princip under hela tiden vi var där och man lugnt kan säga att jag rullade hem sen. Vi började med mackor och kaffe, fortsatte med kåldomar, följde upp med fruktkräm och avslutade med kaffe och småkakor, då struntade farmor i den mjuka pepparkakan på min begäran. Allt hemlagat och hembakat förstås.

Kåldolmarna gjorde vi efter klassiskt recept, vi förvällde vitkålen och plockade av bladen. Vi använde blandfärs som vi blandade med skorpmjöl, havregryn, lite grädde, samt salt och peppar. Vi stekte dolmarna i ugnen tillsammans med sirap, ett smulat lagerblad och hela kryddpepparkorn och kokspad från kålkoket. Vi öste dolmarna ett par gånger när de var i ugnen och vi vände dem ca 4-5 gånger under tiden. Sedan serverades de med kokt potatis, brunsås och lingon. Farmor gjorde såsen på kålspadet, en buljongtärning, vetemjöl, soya, grädde, smör och lite mjölk. Gott som tusan blev det, vilken dag!

Ps. Nu har farmor visat mig hur man lagar mina två husmansfavoriter, finns det önskemål om andra rätter? Annars funderar jag på att gå över till bakning, det är farmor så klart också expert på. Om man ändå hade fått växa upp på en stor bondgård där all mat lagades från grunden... (Vi bortser här ifrån de uppenbara nackdelarna med att vara kvinna född på 1920-talet.)

2 kommentarer:

Johanna sa...

Aaaaa, avundssjuk! Tror du hon vill ta emot en till elev nästa gång jag är i huvudstaden? =)Jag vill hemskt gärna gå i husmorsskola när det gäller bakning också!

Jag träffar vanligen mormor och farmor så kort, men jag har tänkt ofta att jag vill lära mig favoriträtterna - vi jobbar på kunskapsöverföringen. Hittills har vi tagit oss igenom de viktigaste: kolasåsen, brunkålen och de specialstekta äggen.

Cecilia sa...

Oooh specialstekta ägg, varför har du inte bjudit mig på dem?

Jag tror absolut att farmor är mottaglig för fler elever!