söndag 24 maj 2009

Svampsoppa

Soppa överlag är löjligt lättvarierat och egentligen rätt smidigt att laga. Jag har ett par standardsoppor men svamp är favoriten, där Alan Chapels champinjoncappuccino är den jobbigare att göra medan följande recept är en kakbit:

Hacka schalottenlök, ca 3 små eller en stor (bananschalotten tror jag de kallas) och fräs i smör i en kastrull. Skiva tre rejäla nävar champinjoner och fräs snabbt. Slå på en knapp liter vatten (eller så mycket som ser lagom ut) och lägg i en tärning svampbuljong. Koka en stund.

Ta av plattan och mixa slätt med stavmixer. Sätt på plattan igen och slå på ett paket matlagningsgrädde. Smaksätt med salt, peppar, hackad persilja och ev lite tryffelolja. Skiva ett par champinjoner till och lägg i strax före servering.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Åh jag saknar dina soppor!
De enda soppor jag gör är med rotfrukter, måste nog bättre mig på det.