tisdag 19 maj 2009

Kvällens fiskgryta

Lisa och Love har nyss gått hem efter en middag med fiskgryta och ananas och en Ingrid sovandes med rumpan i vädret på en madrass i vardagsrummet. Maten tillagades på följande vis:

Hacka en lök, en morot och fänkål i lagom stora bitar och fräs tillsammans med en pressad vitlöksklyfta. Häll på 1-2 dl vitt vin (beror på hur mycket sås man vill ha) och låt puttra på medelvärme tills grönsakerna känns halvmjuka. Under tiden, skär fisk i tärningar (i detta fallet lax och hajmalfilé) och hacka dill eller persilja beroende på preferens.

Häll på 1-2 dl grädde och smaksätt med salt, peppar och skaldjursfond. Jag kan tänka mig att saffran är gott att ha i här också, men det hade jag inte hemma. Lägg i fisken och puttra ytterliggare 5 minuter, kolla en bit så att de blir tillagade men inte torra och fnasiga.

Ikväll hade jag också i ett par halverade körbärstomater och färsk grön sparris samtidigt som fisken eftersom jag hade det hemma. Serverade det hela med nypotatis vänd i persilja och citronskal och ättiksgurka.

1 kommentar:

Cecilia sa...

När kommer ananasen in i bilden? Frukt+mat känns inte =Johanna. Eller?