måndag 11 maj 2009

Farmors kolasås

Typ allas farmor är väl förknippad med matminnen, och min egen hänger starkt ihop med två saker: kolasås och stekt ägg.

Jag äter fortfarande bara vitan, men hon tyckte att smaken blev trist om man separerade gulan innan stekning, så hon vände omsorgsfullt för att inte spräcka gulan (då vägrade jag äta) och sedan skar hon bort den och serverade den till farfar (även kallad "Hushållsgrisen Nisse").

Farmors ägg var magiska, det gick inte att äta så goda ägg någon annanstans. Nu har jag kommit på att det går utmärkt att bara steka vitan, och att det hela handlade om två saker: att ingen mat får kastas bort, och riktigt smör.

Här är receptet på kolasåsen:

1 dl socker
½ dl sirap
1 dl grädde
50 g smör
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt

Blanda alltihop och koka på medelvärme exakt 8 minuter, varken mer eller mindre. Ät med vaniljglass och päronhalvor om man gillar det (jag gör det inte).

Inga kommentarer: