tisdag 2 juni 2009

Standardsallad och extravaganser

Jag gör oftast min sallad utifrån samma grund, jag har nästan alltid mâchesallad, om man kan köpa sallad i lösvikt tar jag ofta även lite ruccola eller babyspenat. Sen tärnar jag tomater (jag tar oftast bort kärnorna), gurka och äpple, det är basen. När jag har sköljt salladen och låtit den rinna av lägger jag den i botten av en skål eller på ett fat, saltar med flingsalt, maler över svartpeppar och blandar om. Sen lägger jag på resten av grönsakerna och saltar och pepprar igen, samt häller över rätt mycket av universalkryddan persillada, det funkar även med persillade som är lättare att få tag på. Sen skvätter jag över balsamvinäger och citronolivolja. Jag brukar inte röra om, utan ha kvar salladen i olika lager med bladen i botten. Ta-da, salladen är klar!

mâchesallad och ruccola
tomat
gurka
äpple
flingsalt, nymald svartpeppar
persillada
balsamvinäger
citronolivolja

Följande grönsaker passar bra till:
finhackad rå morot
avocado
(blancherade) sockerärtor
paprika
kålrabbi

Ja listan kan ju göras hur lång som helst, men det här är mina standardingredienser. Om du har färska örter är ju det så klart också toppen. I lördags hade jag nog även oliver, kokta vaxbönor och rödbetor i salladen. Om man gillar rå lök passar det även bra till.

När jag köper tomater brukar jag alltid köpa kvisttomater, inbillar mig att de är godare. Ett tips för att veta om tomaterna smakar något är att känna på dem och sen lukta på handen, luktar den tomat, så brukar de även smaka tomat. När jag blancherar skockerärtorna brukar jag lägga dem i kokande vatten i ca 1 minut eller tills du ser att de får djupare grön färg, sen sköljer jag dem länge i kallt vatten eller lägger dem i en skål med kallvatten och isbitar.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Tack! Jag visste väl att det inte bara var att hacka lite hipp som happ och dumpa i en skål.

Cecilia sa...

Haha nej det här är en procedur som jag har utarbetat under tid! :)Tror att det är saltet och pepparn som är grejen, sen är jag ju en sucker för balsamvinäger sen länge och citronoljan höjer även den salladen ett snäpp.

Johanna sa...

Vilken citronolja använder du? För jag köpte Zetas men jag tycker det blir en bismak, typ hö. Inte alls gott. Jag kanske har fått ett måndagsexemplar iofs? Men det smakar aldrig så när du gör sallad. Hm. Jag kanske tar för mycket...?

Cecilia sa...

Jag tror att jag har haft en från den där oil and vinegar-butiken, men jag har för mig att jag har kört på Zetas med. För tillfället har jag slut, men ska köpa en ny inom kort. Rapporterar när jag har testat den.