söndag 17 maj 2009

Rotselleri- och zucchinibiffar med hasselnötter

Min kompis Josefin bjöd mig härom veckan på fantastiskt goda rotselleribiffar, så i fredags var jag var tvungen att göra ett eget försök. Josefin har varit vegetarian sedan hon var fem år och bjuder mig alltid på väldigt god mat. Här kommer min version av hennes biffar.

4 portioner

1 medelstor zucchini
1 liten rotselleri
1 burk kikärtor
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
100 g hasselnötter
2 ägg
salt, peppar
kryddor, t ex färsk rosmarin och timjan, chilipulver och paprikapulver

Riv zucchini grovt på rivjärn salta och lägg i press så att du får ut så mycket vätska som möjligt. Riv rotsellerin så att du får ungefär lika mycket rotsselleri som zucchini. Hacka lök och vitlök fint och bryn tillsammans med rivet i stekpanna. Krydda med salt och peppar. Häll upp allt i en bunke och låt svalna något.

Hacka hasselnötterna grovt. Mixa kikärtorna med stavmixer och blanda ned ärtorna och nötterna i de frästa grönsakerna. Blanda även i kryddorna och slutligen även äggen.

Gör biffar av pannbiffsstorlek och stek på medelvärme.

Jag serverade biffarna med ugnsrostade rotfrukter med färsk rosmarin och honung, fetaoströra, sallad och bröd. Getoströra eller tzatziki hade varit minst lika gott till.

Dessvärre glömde jag fotografera maten när den var nylagad, så här är en bild på resterna dagen efter.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Matfotografering minsann, stiligt fröken Larsson!

Cecilia sa...

Hehe jag är ju ganska kass på att fotografera, men ska jobba på det. Snart blir det matporr deluxe!