måndag 11 maj 2009

Paj

Orka göra deg. Jag har nån sorts handikapp som går ut på att det är omöjligt för mig att producera en fungerande pajdeg, så jag kör på antingen Maizenas färdiga mix (har testat flera men den är bäst) eller färdig smördeg från frysplattor eller rulle. Det tar en halv sekund och man blir knappt kladdig.

Tips: När man tummar ut degen i formen ska man blöta händerna ordentligt med ljummet vatten, då fastnar inte degen på händerna.

När jag väl har skalet på plats kör jag vanligen med körbärstomater, rökt strimlad lax och färsk spenat eller körbärstomater, köttfärs och kumminfrön som fyllning. Det schyssta med paj är förstås att typ allt funkar.

Eftersom jag inte är någon cheese-lover så slår jag på äggstanning enligt följande princip: Två ägg vispas lätt med en skvätt mjölk, kryddor (kanske färska örter t ex) och en dash fond av lämplig smak.

I ugnen på 175 grader i 30-40 minuter. Pajform har jag ingen, jag använder en sån där kakform i teflon med borttagbar kant. Då blir pajen hög och lite sådär tjock och matig som de är på café och det känns mer lyx och mindre dagmamma på nittotalet.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Förut när jag fortfarande lagade paj var mitt bästa degrecept ett recept jag fått av dig, hur går det här ihop? Måste kolla om jag har det kvar.