fredag 29 januari 2010

En slags sallad

När jag var barn älskade jag att blanda alla möjliga ingredienser i en skål och tvinga mamma och pappa att servera det som tillbehör till middagen. När de undrade vad det var för maträtt sa jag: "En slags peppar." oavsett om det var glass med senap och bakpulver eller en faktisk kryddblandning. Igår var pappa på visit och då fick han en slags sallad. Jag har så mycket mat i kylskåpet för tillfället att jag måste hitta på nya underliga blandrätter.

Denna salladen monterades på fat och bestod av ruccola, hackad gurka med salt ättikslag och dill, strimlad vitkål, tomat, kokta polkabetor och kokosflingor med chili/tomat-olja över. Till åt vi panerad lax och karamelliserad schalottenlök som jag lagt upp recept på tidigare. Lea valde som vanligt ut en ingrediens och åt bara den. Självklart var det polkabetorna - snyggare grönsak får man leta efter.

Inga kommentarer: