söndag 10 januari 2010

Barnkalas!

För ett par år sedan bakade två fröknar ett oändligt antal fantastiska cupcakes till en babyshower och sedan dess har jag känt begäret efter att göra en egen cupcake-fiesta. Vad kan passa bättre än ett två-årskalas?



Jag utgick från två grundrecept för själva muffinsen:

Kladdkakemuffins (12 st)

2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl ljus sirap
2 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad

Smält smöret. Blanda i sirapen och låt svalna.
Vispa ägg, vaniljsocker och socker pösigt.
Blanda samman kakao, mjöl och bakpulver och blanda med äggsmeten.
Rör i smörblandningen.
Smält chokladen och vänd försiktigt ner i smeten.
Grädda i mitten av ugnen på 175 grader cirka 15 minuter.

Grundrecept, ljusa muffins (12 st)

2 dl socker
3 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
100 g smält smör

Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda i övriga ingredienser och smaksätt.
Grädda i mitten av ugnen på 200 grader, cirka 15-20 minuter.

I den ena satsen ljusa muffins smaksatte jag med grovhackad mörk choklad och ett fryst hallon i varje muffin, i den andra med sötmandel-essens.


Som väl var hann mitt paket med kryddor, strössel, färger och essenser fram i tid, så toppingen blev ordentligt pimpad. Jag började göra en klassisk frosting på smör, florsocker och färskost men det skar sig fullständigt och dessutom tycker jag inte det är särskilt gott, så det slutade med vispgrädde på allihop. Jag gjorde fyra varianter: svart lakritsgrädde (pulveriserad lakritsrot), rosa smultrongrädde, gul mandelgrädde och orange svart vinbärsgrädde (essenser). Dessutom hade jag typ fem strösselvarianter. Vet inte när jag hade så roligt sist.

Lea lipade sig igenom kalaset. Så kan det vara.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Ojojoj du vad tjusigt! Fungerade det bra att glasera med grädde?

Sara sa...

Mmmm... nu ångrar jag att jag inte smakade en ljus muffins också, men igår var jag proppis! :-) Gott va're!

Johanna sa...

Ja, absolut, det tycker jag. Blev inte riktigt lika mäktigt heller. Lite sämre hållbarhet förstås...