söndag 30 augusti 2009

Det bästa man kan göra med en lök

Idag har jag förlorat mig alldeles i boken "Garden spells" av Sarah Addison Allen, en bok som känns besläktad med den här artikeln i Sydsvenskan som i sin tur ledde till dagens middag.

Jag rostade gårdagens olivbröd i stekpannan, bredde över lite majonäs, lade på skivad avocado, tunna skivor varmrökt hjortfilé och massor av riven pepparrot. Till detta åt vi karamelliserade schalottenlökar, som förvälls i kokande vatten ca 5 minuter och sedan läggs i form tillsammans med 1 msk smör, 1 msk farinsocker och en nypa flingsalt och bakas i ugnen på 175 grader tills de är mjuka och fått lite yta. Skyn från löken toppade jag mackan med, tillsammans med salt och peppar. Ljuvligt, skulle jag vilja påstå att det blev.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

LYX!

Sara sa...

Gud va Johan har det bra!! Jag vill också vara sambo med dig... hahaha!

Johanna sa...

Ja, visst har han? Men nu blir det nog mer omelett och överbliven pastasås när heltidsjobb och dagishämt stundar.