tisdag 19 januari 2010

Årets bästa


2010 är ju fortfarande ungt, så jag vågar mig på att utse den här middagen till årets bästa än så länge! Jag var förvisso väldigt hungrig, men oj vad gott det blev och snabbt gick det. Jag hade bjudit över en vän på middag, men han tackade nej, hoho han vet inte vad han missade. Men desto mer mat till mig, jag klagar inte. Idag gick jag förbi en mataffär som hade halva priset på hela frukt- och grönsaksavdelningen, hello food heaven! Sen gick jag förbi en annan affär som hade extrapris på färsk lax, så det fick bli ett besök där också. Sen insåg jag att ändå inte hade handlat allt jag behövde och fick gå in i en tredje affär, suck. Är fisk kanske bra för minnet?

Jag har varit väldigt sugen på lax på sistone, lite skumt, men kanske lider jag brist på omega 3 eller något liknande. Hur som helst bestämde jag mig för att laga lax med spenatröra och pressad potatis, inspirerad av det här receptet av Nils Emil Ahlin.

lax
salt, peppar
citron
smör

Stek lax kryddad med salt, peppar och lite citron i en stekpanna tillsammans med smör.

Spenatröra
frusen bladspenat
schalottenlök
vitlök
lätt creme fraiche
parmesan
salt, peppar
paprikapulver, cayennpeppar
ev persillada

Tina spenaten i lite vatten i en kastrull tillsammans med salt. Finhacka löken och fräs den i en stekpanna. Häll av nästan allt spad från spenaten. Blanda tillsammans med löken, krydda. Riv i ordentligt med parmesan. Häll i några matskedar creme fraiche och värm upp.

Koka och pressa potatisen.
Servera tillsammans med lax, spenatröran och sallad.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Oj vad fint det ser ut! Har du grönsaker över så att jag kan bli bjuden på nåt liknande (minus firren) imorgon? :)

Cecilia sa...

Jag funderar på att laga det här, vad tror du om det? http://lisasmat.blogspot.com/2009/05/rotselleri-och-zucchinibiffar-med.html

Unknown sa...

Det är taget! Fan vad fint.