torsdag 14 januari 2010

Veggielasagne

Igår tog jag mig till slut i kragen och lagade lite ordentlig mat igen, dessutom inte bara någon gammal favorit, utan jag gjorde en vegetarisk lasagne med inspiration från ett recept i Systembolagets tidning Bolaget.

Jag gjorde lasagnen med aubergine, zucchini, paprika, rödlök, tomatsås och en röra på chèvre och crème fraiche.

Tomatsås
2 burkar Muttitomater, 1 krossade/1 cocktailtomater
3 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 näve torkade trattkantareller
en skvätt balsamvinäger
tomatpuré
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk strösocker
salt, peppar
massor med torkade örtkryddor, bla basilika, timjan, oregano och salvia

Finhacka morötterna, löken och vitlöken och fräs allt i olja tills det mjuknar. Häll på tomaterna, häll i buljongen, balsamvinägern, tomatpuréen och sockret. Peppra. Låt småputtra i ca 20 min, häll sen i massor med kryddor och salta ytterligare vid behov. Låt det puttra vidare en stund till.

Lasagneplattor
3-4 röda och gula paprikor
2 auberginer
1 zucchini
1 rödlök
200 g chèvre
2 dl crème fraiche

Skiva auberginen och zucchinin i ca 0,5 cm-skivor. Salta skivorna och låt dem stå och vattna ur i ca 15 min, torka av. Dela paprikorna. Rosta dem sen tillsammans med auberginerna och zucchinin med lite olivolja och svartpeppar i ugn på 240 grader i ca 10 minuter, häll dock ingen olja på paprikorna. Eller om du har gasspis, rosta hela paprikor direkt på lågan, så gör alltid jag efter tips från nakne kocken. Lägg de varma paprikorna i en bunke och täck med gladpack, efter ca 10 är det lätt att dra av skalet, men skölj dem ej. Skiva den röda löken. Smula chèvren och blanda den med crème fraiche.

Bred ut lite tomatsås i botten av en ugnssäker form. Varva lasagneplattor, grönsaker, tomatsås och chèvreröra och avsluta med tomatsås och lite riven ost på toppen. Gratinera i ca 40 minuter i ugnen på ca 200 grader, servera med sallad.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Å vad gott det låter. Fast lite arbetsamt?

Cecilia sa...

Det låter mycket jobbigare än det var, men det tog ganska lång tid. Men oj vad gott det blev, jag käkade det i tre dagar haha!