torsdag 28 januari 2010

Jordärtskocksoppa

I min grönsakslåda låg ett tråg med jordärtskockor. Jag hade egentligen ambitionen att göra något lite mer spännande med dem än den gamla vanliga soppan som jag annars gör på jordärtskockor, men det fallerade fullständigt när dagissmittorna och vaknätterna klubbade inspirationen ännu en gång - soppa blev det lik förbannat. Men men, jag mixtrade lite med grundreceptet och det blev en god middag ändå.

Ett par handfullar jordärtskockor
2-3 potatisar
1 bananschalottenlök
2-3 dl grädde
2 dl torr äppelcider
Skal + saft från 1 citron

1 grönt äpple
1 dl hackad dill
röd stenbitsrom

Tärna potatis och skockor och koka mjuka i saltat vatten. Hacka och fräs löken i botten av en kastrull, lägg i rotfrukterna och lite av kokvattnet. Ta av från plattan och mixa slätt till en puré. Ställ tillbaka på värmen och späd med cider och grädde. Salta och smaksätt med citronen och eventuellt med lite koncentrerad fond.

Hacka äpplet fint och blanda med dillen och lite citronsaft. Häll soppan i tallrikar och toppa med äppelhacket och rommen.

Jag använde den här cidern och den var väldigt god både i maten och som dryck till.

Inga kommentarer: