torsdag 21 januari 2010

Första lådan

Mm... Jag köpte Lantlådan, "den vi helst vill sälja" eftersom den ska vara närproducerad och innehålla grönsaker för "den modiga" vilket får mig att hoppas på lite ovanligare grejer. I denna lådan fick vi följande: Två sorters potatis, fast och mjölig, gul lök, schalottenlök, morötter, palsternackor, jordärtskockor, äpplen, rotselleri och polkabetor. Helt okej, men lite mer basic rotfrukt än jag hoppats på. Nästa gång kommer jag dock testa en vanlig grönsakslåda istället, för den ska inte innehålla potatis utan lite lättare grönsaker.

Sen har vi det där med närproducerad. Jag tänker ju Skåne, och då börjar jag bli kräsen när det mesta kommer från Gotland och Falkenberg. Nu vet jag ju sällan vart ifrån i världen allt annat jag konsumerar kommer, så alltför petig är det nog inte rationellt att vara, men om de övriga lådorna i stort innehåller grönsaker från Sverige också så kan det kvitta tycker jag. Problemet uppstår kanske när det kommer till sallad och frukt och sånt som oftast är från Italien eller Spanien. Hur som helst, nästa gång blir det en annan sorts låda och så får vi väl prova oss igenom sortimentet och se vad som funkar. Spännande är det i alla fall.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Oh men om du fick rotselleri borde du testa mina rotselleri- och zucchinibiffar med hasselnötter, jag gjorde dem igår och de är sjukt smarriga. Trist att ni fick så standard rotsaker, men modig av er att köpa låda. Hoppas att ni får mer spännande grönsaker nästa gång!