torsdag 7 januari 2010

Osso bucco

Jag har varken lagat eller ätit Osso bucco tidigare, men när jag kom över lite kalvlägg via min gamla kollega som slaktar kalvar då och då kände jag mig otroligt inspirerad. Jag har varit sugen på att prova att suga märgen ur ben sedan jag var liten och läste om det i en bok, kommer inte ihåg vilken. Har dock inte stött på det förrän nu. Det smakade väldigt mycket som den lammigaste lammsmaken i geleform. Jag vet fortfarande inte riktigt om det var gott eller om jag mådde lite illa. Ska prova igen ikväll.

Osso bucco göra av fram- eller bakläggen av kalv, vilket är typ låret på kalven. Det betyder något i stil med "litet hål" eftersom benpipan i mitten av läggen blir som ett litet hål. Det finns massor av olika recept att prova och det var lite svårt att välja, men jag utgick från en relativt enkel variant och det blev galet gott.

Såhär gick jag tillväga:

1,2 kg kalvlägg
vetemjöl
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 stänger blekselleri
2 morötter
3 stora tomater
2 dl vitt vin
2 dl kalvbuljong
några kvistar färsk timjan
2 lagerblad

Hacka lök, vitlök, selleri och morot fint.


Salta, peppra och vänd köttet i vetemjöl

Bryn köttet i en stekpanna tills det får fin yta. Håll varmt.

Under tiden fräser du grönsakerna i en djup kastrull, häller på vätskan och kryddorna. Till sist lägger du i köttet och låter puttra på låg/medel värme i ca 1,5-2 timmar eller tills köttet är så mört att det faller av benen. Jag är medveten om att det ser lite oaptitligt ut, men det luktar som himmelriket.

Medan du väntar hackar du persilja och vitlök och blandar med citronskal och -saft till en gremolata att ha som tillbehör. Du skalar också potatis och gör mos som med fördel smaksätts med lite tryffel.

Skåla och var glad!

Ät och njut!

Eller, om du är 2 år och matvägrar, ät enbart Bregott som du skrapat bort från en knäckemacka.

Inga kommentarer: