söndag 6 september 2009

Vardagsgryta


Äh det här gör ni båda egentligen bättre än mig, men jag lägger upp en vardagsgryta, så kan den kanske inspirera er till att göra egna.

2 portioner

vegetarisk färs (jag använder färs från Hälsans kök)
3 stora morötter
5 små potatisar
1 gul lök
1 paprika
2 vitlöksklyftor
1 burk kikärtor
majs, ärtor
1 tetra krossade tomater
tomatpuré
sambal oelek
1 grönsaksbuljongtärning
salt, svartpeppar, grillkrydda, spiskummin, paprikapulver, örtkrydda
2 lagerblad
4 soltorkade tomater
en skvätt balsamvinäger

Skala och tärna morötter, potatis, lök och vitlök.
Fräs morötterna och potatisen i en stekpanna med olja eller margarin. Lägg i löken, vitlöken och paprikan och låt den steka med tills löken blir genomskinlig. Krydda med salt och peppar. Lägg över allt i en gryta, häll på tomaterna, lägg i buljongtärningen och koka på låg värme. Häll i tomatpuré, sambal oelek och lagerbladen. Klipp de soltorkade tomaterna i mindre bitar och lägg i grytan, häll på en skvätt balsamvinäger. Fräs färsen i stekpannan, krydda med grillkrydda, paprikapulver, peppar, spiskummin och salt. Häll över allt i grytan, rör om och krydda med mer spiskummin och valfri örtkrydda. Häll i kikärtorna. Låt puttra tills potatisen nästan är mjuk. Häll i majsen och ärtorna och låt det koka vidare tills potatisen är helt klar. Servera med sallad, bröd, nachos, ris, creme fraiche, gräddfil eller liknande.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Det låter gott! Jag har aldrig haft behov av vegetarisk färs, vad tycker du om den? Kunde ju vara ett alternativ för mig när jag vill bjuda Lisa på samma sorts mat som övriga församlingen. =) Lisa, hur gillar du den?

Cecilia sa...

Jag tycker absolut att veggiefärs är ett bra alternativ! Man får krydda lite mer, men i köttfärssås, tacos och liknande tycker jag inte att man märker särskilt stor skillnad. Av dem jag har testat gillar jag Hälsans kök bäst, de har även riktigt goda hamburgare.

Johanna sa...

Man kan misstänka att fru Bolin inte deltar här som planerat, hm? Liiisaa!!!!

Cecilia sa...

Ja men eller hur, jag är mycket beviken!!! Mycket!!!

Lisa sa...

Ha ha! I'm back! Jag tycker att vegofärs är schysst. Fast godast blir köttfärssåsen om någon smugglar i lite köttbuljong utan att säga till mig...