fredag 25 september 2009

Bra tilltugg till öl: Muzverplättar

Igår hade jag en arbetskamrat över på ett par öl. För sent för lunch och för tidigt för middag. Grymt gott till öl är lite muzverplättar. Första gången jag gjorde dem följde jag receptet från kokboken ”En halv Grek plus Turk” (vilket också är en restaurang i Stockholm jag aldrig varit på, är den bra Cecilia?), men nu gör jag dem mer på känn. Ungefär så här går det till.

Muzverplättar, 2-4 småportioner.
1 Zucchini
100-200 gram fetaost
1 Ägg
1 dl vetemjöl
1 dl hackad dill
½ dl hackad mynta (lite mindre om du har en smakrik rackare)
1 dl olivolja
1 citron


Riv zucchinin grovt. Salta den rivna zucchinin och låt den stå för att sedan krama ur så mycket vatten som möjligt. Strunta i att salta och låta stå om du har bråttom, bara krama ur vattnet hej vilt. Blanda allt utom oljan och citronen i en bunke. Salta, peppra och rör runt.

Hetta upp olivoljan, men inte på tokhög värme. Det ska vara mycket olja, så att plättarna blir halvt stekta halvt friterade liksom. Klicka ut smeten i pannan. Smeten är rätt lös, jag tycker det är lättast att forma dem medans man steker. Ett par minuter på varje sida brukar räcka. Lägg på hushållspapper och låt svalna lite. Försök också bli av med lite av oljan på samma gång.

Godast är plättarna ljumma. Klyfta citronen och servera till.



Sen är jag lite smånöjd med att jag har ett fat SOM GJORT för den här rätten.

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Sådana här zucchiniplättar brukar jag äta som snabbmat i Berlin och det är sjukt gott! Då i något slags bröd tillsammans med grönsaker och sås, gooott!!!

Jag var på Halva greken i våras och det var schysst, men det kunde varit lite bättre.

Johanna sa...

Lisa och jag åt där för hundra år sen när vi gjorde exjobbet. Jag minns inte vad vi åt. Tror jag tyckte att det var ok men inte fenomenalt.