lördag 12 september 2009

Lördag, mulet och ynkliga barn

Dagens skörd hos bondens marknad: Ostronskivling, sesam- och chilikex, vaxbönor, färska fikon, kardemummabullar och mer hjortkorv - den sista som fanns! Helt galet så god den är. Lättrökt, med rosmarin och rätt bra sting av svartpeppar. Mm-mm!

Jag har en bit ingefära liggandes som jag tänkte matcha svampen med i stuvning på resterna av surdegsbrödet imorgon, och fikonen är jag lite sugen på att kombinera med en stek i ugnen av något slag, lamm borde vara en hit?

Sedan kom vi hem och Lea bröt ut i en gråt- och gnällkavalkad som varade i fyra timmar. Jag har precis tempat och lyckats få henne att somna i min famn, utmattad i soffan. 39 grader. Två veckor på dagis tog det. Återstår att se om det är grisen som drabbat oss eller bara vanlig snorsjuka. Känns fint att VAB:a när man knappt hunnit jobba fjorton dar på nya jobbet. Oh well.

Vad brukade era päron servera när ni var sjuka och inte ville äta eller dricka något? Tips?

7 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag kommer bara ihåg att vi drack ändlöst med saft i pipmugg från Tupperware. Om det var magsjuka försökte mamma få i mig blåbärssoppa som jag fullständigt hatar och när inte det funkade avslagen cocacola, funkde bättre mmm... Nu för tiden brukar jag äta släta kardemummavetebullar med smör, finns inget bättre, men minns inte om det är en rest från barndomen.

Love sa...

En hel jädra burk croissanter!

Unknown sa...

Det där måste nån förklara. Jag har sett de i affären, croissanterna på burk, men jag får inte ihop det. Hur kom de ner där?

Cecilia sa...

Kanske bästa uppfinningen ever! Eller ja, den är bra i alla fall. Croissantdegen är en lång smal remsa deg som är ihoprullad så att den får plats i burken. Sen rullar man ut den, delar den i bitar, rullar ihop till croissanter och gräddar. Smarr!

Unknown sa...

Hahaha, genialt!

Kristina sa...

Rivet äpple. Buljong. Avslagen coca cola. Dock inte allt detta samtidigt, då blir man nog bara ännu sjukare...

Johanna sa...

Oo, rivet äpple brukade farmor göra. Jag hade glömt rivet äpple. Rivet äpple är ju skitgott.