måndag 28 september 2009

Söndagsstek


Mor var här i helgen och mina matplaner var som alltid högtflygande, men det slutar alltid med hämtmat och snabbmat och orkar inte hålla på-mat. Igår blev middagen sen, men efter feberdagar och spoilerade planer gav jag mig fan på att laga åtminstone en av middagarna jag planerat. Jag använde inte Loves recept på lammsteken (tack ändå), för jag tycker att det lätt blir lite unken smak när man vitlöksspäckar saker och har lite svårt för det. Jag gjorde såhär istället:

Ca 1,5 kilo benfri lammstek
Saften från 1 citron
2-3 msk hackad rosmarin (färsk eller torkad spelar ingen större roll)
6 st hackade/pressade vitlöksklyftor
Ca 1 dl honung
Salt och peppar

Sätt ugnen på 250 grader. Salta och peppra köttet runt om.
Blanda ingredienserna och pensla hela steken noga.
Sätt in steken i ugnen på galler med en långpanna under.
När ytan blivit gyllenbrun, sänk värmen till 120 grader.

Jag tog ut min stek när termometern visade 55 grader och då var den rosa med blodig kärna och vääääääldigt god. Jag får dock som alltid problem med os när jag penslar saker med honung, någon som har förslag på hur man minimerar det? Jag provade att hälla lite vatten i formen under, vilket var sjukt korkat eftersom ugnsformen sprack direkt. Bytte den mot en plåt och då gick det bättre.

Gjorde sedan skysås på spadet genom att vispa ur pannan med lite vatten och koka upp tillsammans med lite grädde. Serverade med kokta färska rödbetor och mosad potatis med tryffel.

Vi berättade inte för Lea vem det var vi åt upp.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Det bästa tricket är väl att ta på honungen så sent som möjligt, dvs ta ut steken en stund innan den är färdig och häll på honungen då.