måndag 21 september 2009

Spontanmiddag med morötter och kikärtsmjöl

Jaha ja, jag läser min rubrik och inser att jag har blivit en chanti-chanti-Möllanbo, flera år efter att jag har flyttat! Nåväl, jag är i alla fall fortfarande långt ifrån att bli en perroflauta, men om det blir värre än så här måste ni säga till, lova!




Hur som helst, i lördags styrde jag upp en spontan middag baserad på att jag hade mycket morötter hemma och ett kikärtsmjöl som precis hade gått ut. Härom dagen snubblade jag över ett lämpligt recept när jag läste matbloggar , istället för ja ni vet vad, så här blev resultatet:

Morotsbiffar, 4 portioner
1 kg morötter
2 vitlöksklyftor
1 ägg
2 dl kikärtsmjöl
1 dl skalade sesamfrön
1 tsk salt
Rivet skal av 1 citron, ev även lite pressad citron
Svartpeppar, mejram, timjan, persillade
Flytande margarin och olja att steka i

Riv morötterna, riv så många du orkar på den finaste sidan av rivjärnet och resten på det grova. Krama ur så mycket vätska ut morötterna som du kan, förslagsvis med händerna. Spara saften och drick upp tillsammans med några droppar citronjuice. Blanda ner pressad vitlök, ägg, sesamfrön, salt och kikärtsmjöl i de rivna morötterna. Det är ganska bra att blanda i kikärtsmjölet sist, då det tydligen har en tendens att klumpa sig. Blanda om med händerna och krydda med citronskal, svartpeppar och torkade örtkryddor. Gör biffar av pannbiffsstorlek och stek långsamt på ganska svag värme.

Jag serverade mina biffar med quinoa, fetaoströra, sallad, kryddig salami och stekta kantareller.

Idag bjöd jag min kompis Christoffer, som även jobbar på mitt jobb, på födelsedagslunch. Han fick en version av biffarna, men som jag istället gjorde på rödbetor och potatis, faktiskt de bästa rödbetsbiffarna jag har gjort hittills. Här kommer receptet på dem:

Rödbetsbiffar, 4 portioner
4 stora rödbetor, ca 500 g
4 stora potatisar, ca 500 g
1 liten gul lök
1-2 ägg
2 dl kikärtsmjöl
1 tsk salt
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl skalade sesamfrön
rosmarin, timjan
peppar
ev kapris
flytande margarin och olja att steka i

Riv potatisarna och rödbetorna, hälften fint och hälften grovt. Krama ur så mycket vätska du kan och häll bort. Blanda ner pressad vitlök, hackad lök, ägg, sesamfrön, salt, peppar, kryddor, kapris och kikärtsmjöl. Ta gärna i kikärtsmjölet sist. Blanda om med en sked och sen med handen när du tar i mjölet. Gör biffar av pannbiffsstorlek och stek, tar ganska lång tid innan rödbetorna är klara. Stek på låg värme och ha eventuellt på lock på slutet om det tar lång tid innan de blir klara.

Servera tillsammans med t ex fullkornsris och turkisk yoghurt smaksatt med riven färsk pepparrot (jag använde från tub), flingsalt och peppar, samt sallad.

Så här såg det ut i stekpannan, schysst färg va?


7 kommentarer:

Kristina sa...

Jadu din gamla hippie, det här gjorde du bra!

Cecilia sa...

Kan du fatta att jag har groddat mina egna bönor, råkar ha kikärtsmjöl hemma och älskar grönsaksbiffar, flum deluxe hahaha!

Johanna sa...

Gud så stiligt! Nästa gång du fotar grönsaksbiffar kanske du känner ett behov av en piedistal att arrangera dem lite snyggt på? Säg bara till.

Cecilia sa...

Ja, ge mig, mat på piedestal är det nya!

Unknown sa...

Hejbara så läckert det ser ut! Och det där var resultatet av ingen planering alls? Imponerande. Dock inte förvånande. Fint med sesamfrön på biffarna. Jag skulle vilja ha en sån där mouli-julienne som matbloggaren (trevlig blogg!) hade använt men de tillhör kanske det förflutna? Hur läser ni matbloggar förresten, recept och allt?

Johanna sa...

Haha, en sån där pryl låg i lådan med köksprylar som jag lekte med när jag var liten (äggskivaren var till exempel en Barbie-harpa och saft-majan var en hatt) men jag har inte fattat vad det var förrän idag!

Cecilia sa...

Jag försöker kämpa emot alla skrymmande hushållsredskap, har redan så fullt med grejer. Jag slösurfar matbloggar, kollar bilder, rubriker och recpt om de verkar intressanta. Sen mailar jag recepten till mig själv, har säkert en miljard haha.