måndag 7 september 2009

En gryta till

Det regnade ute hela dagen och jag fick en obändlig lust att tända stearinljus och koka höstiga grytor. Sagt och gjort, fast det blev en snabbversion. Jag gjorde schalottenlöken enligt receptet jag publicerade sist, men under tiden stekte jag snabbt upp strimlat kött, kantareller och vitlök. Fräste vidare i en skvätt rödvin. Kokade potatis och morötter vid sidan om. Hällde en paket grädde över köttet, kalvfond, salt, peppar, chilipulver och sedan dumpade jag helt enkelt ner löken tillsammans med skyn. I med grönsakerna och på med massor av persilja. Till det sallad och rårörda lingon (man strösslar på lite socker och rör om tills det löst upp sig).

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Strimlat kött är så diffust, vill du precisera djuret? Det ser ljust ut, så jag gissar på kval. Non?

Cecilia sa...

Kval aka kalv.

Johanna sa...

I det här fallet var det faktiskt biff som jag köpte på Konsum, men jag brynde inte så hårt innan jag hällde på vätska - tycker att det lätt blir för torrt.