torsdag 17 september 2009

Brogatan

Introducerar en ny kategori: saker jag äter som andra lagat. Idag har jag och Sara ätit på Brogatan, surkål med bratwurst och kumminfläsk. Hysteriskt gott. Funderar nu på om jag ska göra egen surkål, kan det vara något? Fin vitkål på Hemköpt nu, såg jag härom dagen.

Kumminfläsket påminde väldigt om ett recept jag gjort ett par gånger, taget från Gourmet. Vet inte om jag lagt upp det innan? Orkar inte kolla. I alla fall:

En bit sidfläsk, rimmat men inte rökt. Röksmaken tar över för mycket och det blir för salt. Man skär snitt i köttbiten och stoppar i en blandning som man gör på ett par vitlöksklyftor, mortlade tillsammans med svartpeppar och ordentligt med kumminfrön. Baka köttet i en form i ugnen på 175 grader i cirka 45 minuter. Brukar äta det tillsammans med potatis och kall sås (majonäsbaserat i mitt fall, men det är säkert fint med en gräddfilssås till om man gillar det) och eventuellt någon sorts pickels.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Ja, gör surkål och berätta om resultatet! Stina har nu tipsat mig om en affär med bra veggiekorv, så nu ska jag dit och botanisera.