fredag 5 juni 2009

Min version av rotmos

Jag gillar verkligen rotmos, en period i vintras ville jag äta det nästan varje dag. Jag brukar göra ungefär så här:

potatis
morötter
palsternacka
kålrot
grönsaksbuljong
svartpeppar
muskotnöt
olivolja eller smör

Skala och tärna rotfrukterna. Jag brukar köra ungefär lika mycket potatis och morötter, lite mindre kålrot och ännu lite mindre plasternacka. Anpassa storleken på bitarna efter rotfruktens hårdhet, dvs gör minst bitar av kålroten, sen lite större morotsbitar, ännu lite större plasternacksbitar och potatisen i störst bitar. Koka rotfrukterna mjuka i buljong, när de är färdiga häller du av dem, men sparar buljongen. Mixa med stavmixer direkt i kastrullen, späd med buljongen till lämplig konsistens. Riv i muskotnöt, krydda med svart- eller vitpeppar, rör i olivolja eller smör. Servera tillsammans med t ex stekt halloumi och sallad. När du köper kålrot, försök att hitta så små kålrötter som möjligt, smaka även på den så att den är söt och inte besk innan du gör rotmos av den.

Inga kommentarer: